Авторы:Levasseur G, Baly C, Grébert D, Durieux D, Salesse R, Caillol M.
Дата:2004 год, август.

Anatomical and functional evidence for a role of arginine-vasopressin (AVP) in rat olfactory epithelium cells.

The olfactory epithelium (OE) is composed of olfactory sensory neurons (OSNs) and sustentacular cells; it lies in the nasal cavity where it is protected by a thin mucus layer. The finely regulated composition of this mucus provides OSN with a suitable ionic environment. To maintain the functional integrity of the epithelium despite permanent physical, chemical and microbial aggressions, both OSNs and surrounding sustentacular cells are continuously renewed from globose basal cells. Moreover, the sense of smell is involved in so numerous behaviours (feeding, reproduction, etc.) that it has to cross-talk with the endocrine and neuroendocrine systems. Thus, besides its sensory function, the olfactory epithelium is thought to undergo a lot of complex regulatory processes. We therefore studied the effects of various neuropeptides on primary cultures of Sprague-Dawley rat olfactory epithelium cells. We found that arginine-vasopressin (AVP) triggered a robust, dose-dependent calcium increase in these cells. The cell response was essentially ascribed to the V1a AVP receptor, whose presence was confirmed by RT-PCR and immunolabelling. In the culture, V1a but not V1b receptors were present, mainly localized in neurons. In the epithelium, both subtypes were found differentially distributed. V1a-R were localized mainly in globose basal cells and at the apical side of the epithelium, in the area of the dendritic knobs of OSNs. V1b-R were strongly associated with Bowman's gland cells and globose basal cells. These localizations suggested potential multifaceted roles of a hormone, AVP, in the olfactory epithelium.   В обонятельный эпителий (ОЕ) состоит из обонятельных нейронов сенсорных (OSNs) и sustentacular клеток, он находится в носовой полости, где она защищена тонким слоем слизи. В тонко регулируется состав этой слизи обеспечивает OSN с подходящей ионной среды. Для обеспечения функциональной целостности эпителия, несмотря на постоянные физические, химические и микробной агрессии, так OSNs и окружающих sustentacular клетки постоянно обновляются с globose базальных клеток. Кроме того, ощущение запаха, участвующему в столь многочисленных поведения (питание, размножение и т.д.), что он кросс-поговорить с эндокринной и нейроэндокринной системы. Таким образом, наряду со своей сенсорные функции, то обонятельный эпителий, как полагают, пройти много сложных нормативных процессов. Поэтому мы изучили влияние различных нейропептидов на первичных культур Спраге-Давли крыса обонятельных клеток эпителия. Мы обнаружили, что аргинина-вазопрессина (АВП) вызвал прочные, в зависимости от дозы кальция рост в этих камерах. В камере ответ по существу отнести к V1a AVP рецептор, чье присутствие было подтверждено RT-ПЦР и immunolabelling. В культуре, V1a, но не V1b рецепторов присутствовали, в основном локализованы в нейронах. В эпителия, так подтипов были обнаружены разному распределены. V1a-R были локализованы в основном в globose базальных клеток, и в апикальной стороне "эпителия, в той части, дендритные ручки из OSNs. V1b-R было тесно связано с Баумэн в клетки железы и globose базальных клеток. Эти локализации предлагает потенциальным многогранной роли гормоном, AVP, в обонятельный эпителий.

к списку статей за 2004 год (en)